آیا خوردن ماهی و سایر غذا‌هایی دریایی در دوران بارداری بی‌خطر است؟ پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن کارگران از سوی وزیر کار دامی به نام لایک کردن و لایک گرفتن خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان | تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنویسید تا به دست بیاورید اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی ۴ بیمار شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی معلم، روشنی‌بخش راه امید نخستین تماشاگران دنیای مادری | مشکلات و کمبودها، خاطرات شیرین کاری را برای ماما‌ها کم‌رنگ نمی‌کند تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم | بروز بیش‌تر این بیماری در کلانشهر‌ها ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
سرخط خبرها

نمره برگزاری ارشد بیشتر از دکتری بود

  • کد خبر: ۳۷۹۹۵
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
نمره برگزاری ارشد بیشتر از دکتری بود
روایتی از برگزاری آخرین روز کنکور کارشناسی‌ارشد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد
به گزارش شهرآرانیوز؛ سال گذشته هم کنکور‌ها حاشیه داشتند؛ حاشیه‌ای که به‌دلیل سیل در کشور ایجاد شده بود. امسال، اما با شیوع گسترده کرونا، داستان متفاوت بود و شرایط بحرانی‌تر از آنچه در سیل تجربه کرده بودیم. ابتدا کنکور دکتری در اسفند۹۸ برگزار نشد و سپس زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد به تعویق افتاد. دوام شرایط بحرانی، کار را به مرداد کشاند. بعد از برگزاری آزمون دکتری در چند روز گذشته نوبت به دومین کنکور امسال رسید. به این ترتیب آزمون کارشناسی‌ارشد روز‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد در مشهد همچون دیگر حوزه‌های امتحانی برگزار شد. در آخرین روز این آزمون به یکی از ۲۲۶حوزه امتحانی در یکی از ۸۰شهرستان منتخب که مشهد باشد، سر زدیم و نگاهی انداختیم به چندوچون برگزاری این آزمون و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی.


دانشجویان کمتر، برگزاری بهتر

عکس‌های منتشرشده در خبرگزاری‌ها از حوزه‌های محل آزمون دکتری۹۹ نشان می‌دهد آن‌طور که سازمان سنجش می‌گفت، خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نبوده و گویا انتقاد‌های فراوان از برگزاری بد کنکور که حدودا یک‌چهارم آزمون ارشد داوطلب داشته‌است، سبب شده است که سازمان سنجش آموزش کشور برای آزمون ارشد پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر و کامل‌تر برگزار کند. این نکته را می‌توان از همان ورودی حوزه دریافت. تاکید بر به‌همراه داشتن ماسک سه‌لایه معمولی (بدون فیلتر) و استفاده صحیح از آن (از بالای بینی تا زیر چانه)، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون را، ناظران شروع کرده بودند و تاکید می‌کردند داوطلبان تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی، نباید آن را بردارند.

استفاده داوطلبان از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه، دیگر نکته‌ای است که ناظر به دانشجویانی که با فاصله حدودا یک متری از هم ایستاده‌اند، گوشزد می‌کند. او با یادآوری اینکه حوزه امتحانی قبل از برگزاری آزمون ضدعفونی شده است، از داوطلبان می‌خواهد که نگران شرایط بهداشتی حوزه نباشند و تمرکز خود را بر پاسخ‌گویی به سوالات و رعایت بهداشت فردی معطوف کنند.

او سپس با اشاره به مراقبی که با گان و شیلد و دستکش از داوطلبان تب‌سنجی می‌کند، توضیح می‌دهد که اگر موضوع مشکوکی بود، بازهم نگران نباشید؛ چراکه فضای کافی برای گرفتن آزمون هست، بدون اینکه دیگران را تهدید کند.


امیدوارم عین کنکور دکتری نباشد

بیشتر داوطلبان زیر ۳۰ سال هستند و به لحاظ جنسیتی هم تقریبا برابرند. اگرچه دورتر از ورودی می‌شود جمع‌های کوچکی را دید، اغلب داوطلبان تنها هستند.

نیاز که از داوطلبان مشهدی آزمون است، می‌گوید: دو اسپری الکل با خودم آورده‌ام تا همه‌چیز را ضدعفونی کنم. او برای شرکت در آزمون دلشوره دیگری هم دارد: «به خدا توکل کرده‌ام و امیدوارم برگزاری‌اش عین کنکور دکتری نباشد.»

البته نحوه ورود داوطلبان و مراعات اغلب آن‌ها تا حدود زیادی نگرانی او را کم کرده است و می‌گوید: من ابتدا شهر دیگری را برای آزمونم انتخاب کرده بودم، اما بحرانی شدن اوضاع و امکان ویرایش حوزه‌های امتحانی که سازمان سنجش فعال کرد، باعث شد مشهد را انتخاب کنم.

در حوزه امتحانی به منظور مساعدت با داوطلبان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان بازرسی، زودتر و از ساعت ۶:۳۰صبح باز شده است و تیم پزشکی هم در حوزه مستقر هستند؛ این اقدامات، موید آن است که نمره آزمون کارشناسی‌ارشد بیشتر از آزمون دکتری خواهد بود. البته باید منتظر پایان آن بمانیم.

بیشتر بخوانید: واکنش سازمان سنجش به حاشیه‌های کنکور ارشد در فضای مجازی

مراقب‌ها مراقب کرونا هم بودند

زمان آزمون به پایان رسیده است و دانشجویان با فاصله از در سالن خارج می‌شوند. گاه تنها و گاه چندنفری و مشغول بحث درباره جواب یک سوال. به‌سراغ یکی از آن‌ها می‌روم که برادرش به استقبالش آمده است. یعقوب که برای بار سوم در کنکور ارشد شرکت کرده است، اهل زابل است و حوزه امتحانی مشهد را به‌دلیل سکونت برادرش در این شهر انتخاب کرده است. از او درباره رعایت فاصله اجتماعی داخل سالن‌ها می‌پرسم. می‌گوید: فاصله اجتماعی همیشه در کنکور لحاظ می‌شد، اما کرونا قدری به آن اضافه کرده بود و شرایط برگزاری آزمون را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

همچنین به نظر نگار که سال گذشته هم در آزمون ارشد شرکت کرده است، تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمون، امسال بیشتر از پارسال بود. او می‌گوید: رعایت فاصله باعث شده بود که پراکندگی داوطلبان، بیشتر از سال پیش باشد؛ برای همین مراقب‌ها بیشتر بودند.

او ادامه می‌دهد: خود مراقب‌ها خیلی مراقب بودند؛ سوالی اگر داشتیم، با فاصله می‌ایستادند، اما خواندن سوال‌های کوچک دفترچه با این فاصله دشوار بود و ما خودمان سوال را می‌خواندیم.

علی هم که زدن چندین ساعت ماسک و استقرار بر صندلی، حسابی کلافه‌اش کرده است، می‌گوید: کنکور آن‌قدر آدم را درگیر می‌کند که حواسش به رعایت نکات بهداشتی نیست. ناخودآگاه ماسکش را کنار می‌زند یا مدادش را می‌جود. سال گذشته از این تذکر‌ها نداشتیم، اما امسال تذکر مراقب‌ها، بیشتر بهداشتی بود تا فنی و آموزشی.

رکسانا هم که از برگزاری آزمون در شرایط کنونی دلخور است، می‌گوید: حرف فقط برگزاری آزمون و مدیریت آن نیست، باید توجه کنیم که این کنکور سبب می‌شود افراد از جا‌های مختلف به مشهد بیایند و باید حداقل یک روز را در این شهر بگذرانند. این حضور در شهری مثل مشهد خیلی نگران‌کننده است؛ چراکه ممکن است آلودگی را با خود به شهر یا روستایشان ببرند.

او با تاکید بر اینکه متاسفانه اراده‌ای جدی برای کنترل بیماری نیست و این باعث تکثیر مرگ در همه شهر‌ها شده است، می‌گوید: امیدوارم این کنکور در مرگ کسی دخیل نباشد.


همه مراعات کردند

هدایت، اما با برگزاری کنکور در شرایط فعلی، موافق است و می‌گوید: امتحان دادن فضا و شرایط خاصی را می‌طلبد. اغلب داوطلبان از چندماه قبل از آزمون، شکل زندگی خود را عملا تغییر می‌دهند و همه‌چیزشان را بر مبنای آزمون می‌چینند؛ تعویق چندباره آزمون علاوه‌بر به‌هم زدن تمرکز دانشجویان، آن‌ها را بی‌انگیزه می‌کند.
او معتقد است: «وقتی سایر امور را درست‌وحسابی رعایت نمی‌کنیم، نباید درباره کنکور و برگزاری‌اش هم مته به خشخاش بگذاریم.»
نیما، همشهری او، نیز که از چناران برای شرکت در آزمون به مشهد آمده است، از نحوه برگزاری کنکور راضی و معتقد است هم داوطلبان مسائل بهداشتی را رعایت کردند و هم برگزارکنندگان. او می‌‎گوید: جدی بودن کرونا برای همه محرز شده است؛ برای همین همه مراعات می‌کنند. در مواقعی که کسی سهوا موردی را رعایت نمی‌کرد، مثلا هنگام ورود یا خروج چندنفر، از دانشجو گرفته تا مراقب، به او تذکر می‌دادند.


آمار

آمار‌ها می‌گویند ۶۹۴هزار و ۴۱۷نفر برای آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال۱۳۹۹ ثبت‌نام کرده بودند که در اولین روز برگزاری آزمون (پنجشنبه ۱۶مرداد) ۳۲۱هزار و ۵۰۴داوطلب برای رقابت در ۳۳رشته امتحانی شرکت کردند. در دومین روز برگزاری کنکور کارشناسی‌ارشد ۲۸۳هزار و ۴۱۴نفر در ۳۶رشته امتحانی با یکدیگر به رقابت پرداختند و درنهایت دیروز ۸۹هزار و ۴۹۹داوطلب در ۶۴رشته امتحانی امتحان دادند.

به گفته سخن‌گوی سازمان سنجش داوطلبان ارشد، نتایج اولیه این آزمون که در خراسان رضوی از بین ۴۹هزار داوطلب و در حوزه‌هایی، چون دانشگاه‌های تربت‌حیدریه، سبزوار، صنعتی قوچان، مرکز آموزش‌عالی کاشمر، مجتمع آموزش‌عالی گناباد، دانشگاه‌های خیام مشهد، آزاد اسلامی مشهد، پیام نور مشهد، فردوسی مشهد و نیشابور برگزار شد، دهه دوم شهریور و نتایج نهایی آن اواخر مهر اعلام می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->